16 de maig 2009

Situació: Solsonés
Màx. Alçada: 1.350 mts.
Distància total : 19 kilòmetres
Altura màxima : 1.526 mts.
Desnivell: 850 mts.
Durada: 6:30 hores.
Dificultad: Mitjana
Text: Imma Pla

Recorregut Circular : Mas Sant Lleïr - Mas Pujol - els Degotalls - Mas Orriols - L'Escala - Pla de Busa - Ermita de Sant Cristofol - Mas Rial - Capolatell ( Presó de Busa ) - Mas Rial - Mas de la Vila - Sant Pere de Graudescales - Mas Sant Lleïr.

Recorregut: Aquest recorregut ens portarà a conèixer la Serra de Busa, planícia que s’aixeca a 1350 metres d’altura, sobre les profunditats de la vall del riu d’Aigua d’Ora. Busa, damunt de verticals espadats de pedra, sembla una fortalesa inexpugnable, però en realitat és un altiplà antigament habitat, ample per llevant i per la seva cara nord i estret en el seu extrem oest, on es troba la punta del Capolatell, anomenat també La Presó de Busa. Aquest topònim indica la importància que tingué aquesta zona durant la guerra del Francès (1809-1814), doncs en aquest punt s’hi tancaven presoners que només en podien escapar saltant els cingles. Actualment un pont metàl•lic permet accedir-hi..

00:00 Sortirem prop de la masia de Sant Lleïr, en mig d’un paisatge ramader-forestal força equilibrat i de gran bellesa. Es tracta de la Vall d’Ora, que s’ha preservat perquè fins fa poc ha estat relativament bastant aïllada i per la voluntat dels seus habitants de compatibilitzar l’aprofitament del medi amb la preservació de l’harmonia natural.
En el mateix aparcament de l’autocar es troba un monument del poble de Navés al compte Guifré el Pilós, fundador llegendari de Catalunya. En aquest punt comença el recorregut.
Es baixa pel camí de mà esquerra cap a l’Estudi, antiga escola local, deixant a la dreta un digne exemplar de saüc. Travessarem el riu per un pont romànic (la part més antiga se suposa que data del s. XII ó XIII ), flanquejat a banda i banda per l’Estudi i l’antiga serradora-molí de Ca l’Ambrós, que constitueixen ara l’Ecomuseu de la Vall d’Ora. Des d’aquí, el pont permet contemplar l’entorn del riu d’Ora.
Es camina en direcció a la masia del Pujol entre conreus i camps de pastura, seguint les indicacions. La travessem i seguim una pista fins a la següent vivenda (Cal Riuet), i prenem a l’esquerra un corriol que ascendeix en direcció oest.

00:35 El corriol va guanyant ràpidament alçada sobre la vall, zigzaguejant sota les parets rocalloses i foradades per l’agressió de l’aigua, en mig de rouredes, carrascars(*) i algun pi roig. Cal admirar,també, unes grans estalactites fetes segle darrera segle pels degotalls de l’aigua que va relliscant sobre les roques.

01:20 I així, poc a poc, es supera la primera cinglera i s’arriba a la casa d’Orriols, un bonic mas penjat sobre la Vall d’Ora. En breu trobem a la dreta un corriol amb pal indicador que continua amunt. Així, el camí continua pujant, apropant-se a les immenses parets de roca vermella.
Quan tot ens fa pensar que no hi ha cap possibilitat de seguir pujant i que la roca és inexpugnable, una llarga escala de ferro ben assentada a la canal ens permetrà superar la segona i última cinglera, i arribar a l’altiplà de Busa. Abans però, caldrà fer una petita grimpadeta.

01:30 La visió del pla de Busa ens sorprendrà: és com estar damunt de terres que suren sobre un gran núvol. Senzillament, sembla que estiguem volant amb el cel i els núvols pels quatre costats, a sota nostra. El paisatge esdevé idíl•lic.
Un cop sobre l’altiplà caminem entre camps de pastura, grans basses d’aigua per abeurar el bestiar, boscos de pins rajolets i arbres fruiters abandonats. Prenem consciència d’aquest lloc ple de masos, net i acollidor com el caràcter dels seus pocs habitants.

2:20 Un desviament a la dreta i visitarem l’ermita de San Cristòfol de Busa.

02:40 Recuperem la pista a la cruïlla anterior i continuem a l’oest, passant la casa de La Vila, que es troba davant de l’únic mas habitat: el Rial de Busa. La pista es va estrenyent fins que esdevé un sender i arriba a un coll.

3:10 És el mirador de la Creu, amb taula d’orientació inclosa, que ens mostra l’espectacular cinglera nord de la serra, amb vistes que van des del Boumort fins a la Serra d’Ensija, passant pel Santuari de Lord, el Port del Comte, el pantà de la Llosa del Cavall, Sant Llorenç de Morunys, la cara sud del Pedraforca, la serra del Verd i, als nostres peus, les capritxoses formes de la serra de Bastets.
Des d’aquest coll el sender continua a l’oest, flanquejant el Capolatell pel sud.

3:35
Ens adonarem aviat de l’existència d’una bretxa d’uns 5 m d’ample i molts més de fondària que aïlla el Capolatell (o Presó de Busa). Afortunadament, un pont metàl•lic hi permet accedir. Aquí no podrem donar per bona la visita si no anem a veure l’avenc del Dimoni (o avenc Gran del Capolatell) i el panorama des de la part més alta d’aquesta inaccessible agulla.

4:35 Desfarem camí altre vegada cap el Rial, poc abans d'arribar a la casa de la Vila una pista ample i ben fresada, ens portarà passejant pel pla de Busa, fins al bosquet on comença a perdre alçada poc a poc.

5:15 El primer desviament trencarem a ma dreta, cal seguir uns 1500 m. i estar molt atent a un petit corriol que surt a ma esquerra, sempre per dins el bosc, ens menarà a l'ermita de Sant Pere de Graudescales.

6:00 Es recomana visita, per tractar-se una singular joia del romànic català.
Arribats aquest punt una pista ample sobre el riu d'Aigua d'Ora ens menarà fins

6:30 l'aparcament de Mas Sant Lleïr.
Un lloc ideal per refrescar-nos.