7 de febr. 2010

Situació: Vallès Oriental
Màx. Alçada: 890 metres
Recorregut total: 12 Km.
Desnivell total acumulat. +580 mts.
Durada: 4 hores
Dificultat: Fàcil
Itinerari: El Figaró- Sot del Bac – Gorg del Bac – Coll de la Pedra Dreta – La Trona – Cingles de Bertí – Grau de la Mola - Montmany
Text: Imma Pla

00:00 Sortim de la zona residencal de El Figaró, per una pista que s’endinsa en la vall en direcció a ponent (330m). El camí travessa un bosc espès d’alzines, pins i roures. Es tracta d’una zona molt obaga que segueix un rierol. A la nostre esquerra queda una gran balma, ara malmesa per brutícia i pintades.

00:45Seguirem el rierol dins el Sot del Bac, encaixonat sota parets verticals de roques de materials detrítics vermellosos i calcaris. Baixem a visitar el bonic gorg rematat amb una magnifica paret de tosca per la que l’aigua rellisca tranquil•la formant un salt encisador.

01:00A la sortida del gorg i ja guanyant alçada una altra vegada, arribarem a un balcó rocós des del que podrem admirar la vall del Bac que hem recorregut i les espectaculars agulles desenganxades de les parets que van servir d’escola als millors escaladors d’una època. Més amunt, travessarem antigues feixes, ara replans herbosos, on trobarem les ruïnes d’una antiga construcció.

01:20El camí segueix guanyant alçada. Arriba al coll de la Pedra Dreta, situat a 650m: un gran replà sense arbres i punt de partida del d’un bonic camí de ferradura que puja fent ziga-zagues fins a dalt de La Trona d’un turó encinglerat amb nom propi desenganxat de les parets principals.
01:40 Estem a 750m d’alçada i tenim davant una vista panoràmica espectacular de tot els Cingles de Bertí. Parada per fer un bon esmorzar.

02:20 Guanyem el poc desnivell que ens queda per arribar dalt de l’altiplà. El camí gira clarament al sud i segueix el caire del precipici entre petits bosquets i conreus. Després de les pluges, la zona esclata de flors de tots colors.

03:00 Baixarem pel Grau de la Mola, ben marcat i de fàcil accés que ens durà, després de travessar una zona cremada i desangelada al llogarret de Montmany on acabarem la caminada i on haurem deixat, abans de sortir els cotxes.